3 
Koudum – Wieringerwerf
Afstand: 79.00 km

Na een gezellige avond met de medegasten, we waren met z’n zessen .
Alle zes vrouw, dus het was een kippenhok., er is heel wat afgekakeld.
Twee van de dames willen gaan fietsen in de omgeving van Koudum maar omdat de weersverwachting niet al te best is hebben ze nog iets heel anders in gedachten, namelijk een workshop beeldhouwen.
Het is ondanks het weer wel fietsen geworden, tenminste dat zeiden ze vanmorgen bij het ontbijt.
De drie andere dames is een ander verhaal.
Ze zijn allemaal 70+, rijden op gewone fietsen met versnelling maar moeten naar Harlingen, dat is iets van 40 km om van daar met de boot naar Terschelling te gaan en die vertrekt om 15.00 uur.
Vanmorgen, 7.30 uur, het motregent, het waait, het is koud, heel koud!!!
De drie oude dames zitten aan het ontbijt, ze willen om 8.00 uur weg. Het word 8.15 uur. Maar ze gaan op de fiets en ze zeggen dat ze helemaal naar Harlingen gaan fietsen, tegen de wind in.
Ik wil nu niet zeggen dat ze het niet gedaan hebben maar het station is ook heel dichtbij. Geeft niet ze zijn allemaal 70+.
Toen ik vanmorgen vertrok om 8.45 uur en aan de beide andere dames vroeg wat of ze gingen doen vandaag ? Was het antwoord, fietsen.
Ik laad de tas op de fiets, doe de hoes erover voor de regen. De echtgenoot van de gastvrouw pompt de banden nog even op want die waren wel aan een pompbeurt toe.
Ondertussen doe ik mijn regenjas en broek aan en kan de reis beginnen.
Ik had besloten om ondanks het weer wel via Hindeloopen te gaan omdat ik dacht dat het op de route ligt. Maar dat is dus niet zo. En zo heb ik voor de lol 6 km omgereden in weer en wind. BAH.
Dus van Hindeloopen weer een stuk over dezelfde route terug. Ik kwam erachter omdat op het fietspad op de heenweg een klein molletje lag , waarschijnlijk dood.
Op de terugweg kwam ik dat molletje weer tegen op precies dezelfde weg , dus hij/zij is dus dood.
Verder gaat naar Workum pal tegen de wind in, dan naar Makkum.
Ik was van plan om over even te blijven en wat rond te lopen en foto’s maken.
Maar van dit alles is niets terecht gekomen.
Alleen omdat het weer verschrikkelijk  en er niets open was omdat er geen toerist te bekennen was.
Nou ja, behalve ik dan. En ik rij door.
Op naar de Afsluitdijk.
Er zijn ondertussen bijna 30 km gereden en 1 accu is al leeg. En dat zegt gelijk iets over het weer. Nog nooit heb ik zo snel een accu leeggereden in de zomer.
De Afsluitdijk is een groot (feest).
Het gaat bijna vanzelf.
Ik heb de wind schuin in de rug. Ook wel een beetje eng, je wordt constant een kant opgeduwd die je liever niet op wilt. Dus stuur goed vasthouden en tegensturen. En dat lukt aardig. Bij de brug en de sluizen is het wel eng want dan is  er geen dijk  die de wind nog een beetje tegenhoud.
De mensen die vanaf Den Oever komen hebben het moeilijk , zij moeten pal tegen de wind in rijden.  Bijna alle fietsers die ik tegenkom rijden dus ook links van de weg, zo dicht mogelijk tegen de dijk aan waar de schapen staan of lopen.
Bij het monument op de Afsluitdijk besluit ik toch maar even af te stappen en wat foto’s te maken.
En verder gaat het  richting Den Oever. Het is droog  maar de lucht is grijs en het waait, nee het stormt.
Even voorbij Den Oever is het nog steeds droog en vlakbij Wieringerwerf besluit ik om mijn regenbroek maar uit te doen.
Het is 14.30 uur dat ik in Wieringerwerf ben en het motregent weer.
Bij het winkelcentrum haal ik iets te eten en te drinken voor vanavond want ik ben niet van plan om er nog eens uit te gaan wanneer ik straks op mijn logeeradres aangekomen ben.
Even op de stadsplattegrond kijken bij het winkelcentrum voor het adres waar ik de nacht zal doorbrengen.
Om 16.00 kom in aan op het adres voor deze nacht, veel te vroeg vind ik zelf maar het weer is wel erg slecht.
Ik bel aan bij het adres, een aardige mevrouw van mijn leeftijd schat ik doet open, we moeten allebei lachen wanneer ik zeg dat ik wel erg vroeg ben  en erachteraan wil zeggen dat het weer hier  de oorzaak is. Ze laat me gelijk binnen en we bergen de fiets in de garage en zetten het aan de lader.
Of ik koffie of thee wil.
Koffie graag, lekker, ben er wel aan toe.
Er wordt even nader kennisgemaakt en we krijgen het over het laden van de accu’s. Plots schiet mij te binnen dat ik eigenlijk de verkeerde accu aan de lader het gedaan. Want de ene is wel leeg maar de ander is nog bijna vol omdat ik op de Afsluitdijk geen accu nodig ben geweest en op het laatste stuk van Den Oever naar Wieringerwerf ook niet vel stroom heb verbruikt.
Dus naar de garage en de ene accu eraf gehaald en de andere er weer aangedaan , en daar is blijkbaar iets verkeerd gegaan want wanneer ik twee uur later naar de garage ga om te kijken of de accu al vol is, geeft die vol aan. Wanneer is vervolgens de andere accu er weer  aansluit op de lader geeft deze aan dat die ook vol is, maar dat kan helemaal niet want die was juist helemaal leeg en het duurt ongeveer 6 uur voordat die vol is.
Wat is er aan de hand?
Ik probeer beide accu’s in de fiets en nu geven beide accu’s aan dat ze leeg zijn. Das ook wat en wat nu.
We hadden het er vanmiddag nog over gehad dat iemand vorig jaar de stroom in de schuur er per ongeluk afgehaald had maar dat ging door middel van een knop omdraaien en dit is gewoon stroom uit de meterkast zonder veiligheidsschakelaar.
De accu’s meegenomen naar mijn kamer en daar nogeens proberen maar hier precies hetzelfde als in de garage.
Ze zijn VOL!
Dan ENRA maar gebeld dat is een verzekeringsmaatschappij en die hebben een hulppost bij ongelukken , schade en pech. Na een gesprek komen tot de volgende oplossing: Ik ga morgenvroeg naar de fietsenwinkel en ga proberen of die mij helpen kan want misschien is er wel een draadje los in de lader. Anders kan ik weer bellen en dan willen ze mijn fiets wel naar een fietsenwinkel brengen . Maar dat kan helemaal niet want dan heb ik geen fiets meer en ik moet morgen dus naar Haarlem en daar ben ik een fiets voor nodig.
Mijn vakantie begint net en die laat ik niet verpesten door een acculader en een accu.
Het is acht uur en ik probeer het nog en keer, plug in de accu, stekker in het stopcontact en de lader brandt, en vijf minuten later knippert hij en is nu 21.45 uur en ik heb de lader er een paar keer afgehaald en weer aangedaan en telkens begint die goed maar gaat al snel over in knipperen.
Normaal wordt de lader warm, nu niet.
Afwachten maar.
Ik hoop dat de accu gevuld wordt, anders morgenvroeg eerst maar even naar de fietswinkel voor een inspectie.
Er is een voordeel, ik heb het van de wind af, dus kan het met weinig ondersteuning doen.
Morgen gaat het verder naar Haarlem.

 

4