3 - 2009

Dag 4
Løkken - Fjerritslev
Afstand: 71,73 km.

Het is koud, heel erg koud vanmorgen en het waait, ik zou haast zeggen het stormt, het is het tegenovergestelde van gisteren.
Dit waren de huishoudelijke mededelingen, nu weer over naar het harde werken. Toen ik nog werkte was het zo dat ik de vakantie harder werkte dan op mijn werk en dat deed ik dan uit eigen vrije wil.
Nu werk ik ook hard en uit eigen vrije wil maar het is toch anders ten eerste al de fiets, die is met trapondersteuning want anders zou ik het echt eerlijk waar niet redden en denk ik zelfs dat ik al afgehaakt was, ten tweede ben ik niet piep meer, ik weet wel 57 is in principe nog piep maar wanneer je kerngezond bent van lichaam

is 57 toch net iets anders dan 57 met fibromyalgie.
Nu ben ik ’s morgens zo stijf als een plank en kan na een half uur amper mijn

schoenen aankrijgen, en dat is knap vervelend.
Maar goed nu verder niet zielig zitten doen, je had ook met de bus, trein, vliegtuig,

boot of Joost mag weten met welk voertuig dan ook kunnen gaan maar ja ik wilde met de fiets en ben met de fiets dus niet zeiken!!!
Bij de mensen waar ik vannacht heb geslapen kon ik geen ontbijt krijgen dus was ik gisteren al even aan het kijken geweest naar een alternatief en die heb ik gevonden in een hotel in het centrum van Løkken.
Toen ik daar om half negen dus was en vroeg of het ontbijt klaar was, was antwoord, ja mevrouw, zoekt U maar een plaatsje en wat wilt u drinken. Verder kreeg ik een korte uitleg van wat de bedoeling was bij dit ontbijtbuffet en kon ik beginnen.
Een kwartiertje later zou blijken dat ze vandaag voor het eerst zo’n ontbijtbuffet deden dit seizoen en ik dus eigenlijk proefkonijn was.
Geeft niet het was prima voor elkaar. Na mijn ontbijt de fiets gepakt en de weg opgezocht die de mevrouw mij gewezen had.
Zode reis kon beginnen en behalve dat het nog steeds koud was kwam de zon er toch heel stiekem door en deed in ieder geval flink zijn best de donkere wolken weg te jagen. En dan word je vanzelf vrolijk.
Het ene liedje na het andere rolde uit mijn keel soms met tekst en heel vaak zonder tekst van het Wilhelmus tot Brandend zand, ik heb vanmorgen alles gezongen.
Het zal zo tegen een uur of twaalf geweest zijn dat hier eigenlijk een eind aan kwam er viel plotseling niet zoveel meer te zingen, niet omdat er iets treurigs gebeurde, nee dat niet maar het begon te regenen, gewoon flinke spetters het duurde gelukkig niet lang maar ja het was toch een domper, en verder het fietspad hield ineens op te bestaan.
Dit was eigenlijk het ergste van alles, want die weg waar ik nu op rijden moest was wel erg druk en nergens anders was een alternatief, dus... verder maar weer, met klamme handjes, zweet op het voorhoofd, ging het voort.
De ene vrachtwagen na de andere sjeesde voorbij, doodeng.
In de bus naar Denemarken heb ik een jonge vrouw leren kennen, ze zal zo ongeveer begin 30 geweest zijn, die voor het eerst alleen met de fiets naar Denemarken ging en deze route, die ik als doorgewinterde fietser vandaag ook rijd, zij gisteren heeft gereden.
Petje af voor deze dame, wat zal ze bang geweest zijn, zo voor het eerst op de fiets helemaal alleen.
Ondertussen werd het weer mooi en warm al bleef het wel flink waaien en waren de donkere wolken ook nog niet verdwenen.
Het was 1 km voor Fjerritslev dat er weer een fietspad was en dat was fijn.
Fjerritslev is een klein plaatsje met een grote straat in die straat is een KRO en dat is dus de enige slaapplek hier, en het kost wat.
Wanneer ik niet zo verschrikkelijk hard gewerkt had vandaag en zoveel angsten had doorstaan was ik absoluut verder gegaan, maar ik vond het welletjes.
510 kronen voor 1 nachtje slapen maar het is met ontbijt.
Ik heb net beneden in het restaurant gegeten, rundersteak met pomfriet en gemengde groentes, pilsje erbij en ben nu dus boven op mijn kamer en neem zo nog een pilsje die ik vanmiddag gekocht heb bij de Aldi, want die is ook hier in Denemarken.
Morgen gaat de reis verder naar Nyköbing.