9 - 2009
Dag 10
Dagje
Kopenhagen

Vandaag ga ik naar Kopenhagen vanuit Esbjerg. Ik zou eerst vanuit  Middelfart naar Kopenhagen maar zou ook pas aankomende zaterdag zijn.
Maar door al dat gedoe met het slechte weer van afgelopen zondag zijn er nogal wat veranderingen ontstaan, o.a. dit dus.
De trein vertrekt om 9.41 uur vanaf perron 3. Niet moeilijk te vinden want het station heeft maar 3 perrons. De trein vertrekt op tijd en de reis gaat beginnen.  Om 12.50 uur zijn we dan in Kopenhagen. Eerst even kijken op welk perron ik vanavond moet zijn om de terugreis te doen naar Esbjerg.
Hoe kun je een stad beter bekijken dan met een rondrit, dus op zoek naar een sightseeing bus.
Nou je loopt gewoon de kudde achterna en je hebt dat wat je zoekt. Kaartje gekocht bij de assistent van de chauffeur, gekeken of er nog plaats was op de bovenverdieping van de bus, nee das pech, straks misschien want je mag
uit- en instappen wanneer je maar wilt, wanneer je maar weer in de kleur stapt waarvan je het kaartje hebt gekocht.
Ik en mijn medepassagiers hebben rood en die gaat dus o.a. naar de meermin.
Hoelang de totale rondrit duurt ben ik niet achter gekomen want na de meermin ben ik nog een halte meegegaan en toen
vond ik het wel goed, ik vind mijn eigen weg wel.
Ik ben naar het Koninklijk paleis geweest en nog vele ander dingen.
Toch nog behoorlijk wat foto’s gemaakt maar bij alle foto’s valt dit te zeggen overal lopen bijna mensen doorheen, zo druk is het daar, maar wel mooi.
Maar ja slenteren en van alles bekijken maakt hongerig en dorstig en zijn er in alle dorpen en kleine stadjes openbare toiletten ik ben er in Kopenhagen niet een tegengekomen behalve op het station, en daar moest je 4 kr. betalen. Maar daarover later meer.
Ik op zoek naar iets te eten, nou er is genoeg, maar ik had niet overal zin in. Uiteindelijk valt de beslissing op een pizzarestaurant waar je voor 89 kr. onbeperkt kon eten, het drinken moest daar nog wel bijgerekend worden. Maar eenmaal in het restaurant besluit ik toch maar een lasagne te nemen en een groot glas bier.
Trouwens het was wel een pizzarestaurant maar het werd gerund door Vietnamezen.
Het eten was lekker maar daar was het dan ook mee gezegd, maar het was weer eens iets anders dan aardappels en patat. Na het eten nog even afrekenen en naar het toilet en daar gaat die dan weer richting station het loopt tegen 20.00 uur

en de trein gaat om 20.30 uur.
Bovendien weet ik niet precies hoever ik van het station ben afgedwaald na de laatste keer, want toen ik vanmiddag het station verliet ben ik er nog twee maal vlak in de buurt geweest maar das toch al weer een paar uur geleden. Maar na een paar minuten zie ik het station al dat is dus geluk hebben. In de stationshal even kijken van welk perron de trein vertrekt, nog even iets te drinken kopen voor onderweg want de reis duurt dus 3 uur en bovendien wordt het straks ook donker en valt er niet veel meer te zien.
Goed na dus nog een paar kleine blikjes bier gekocht te hebben ga ik maar eens naar perron 7, want daar komt de trein aan en vertrekt die dus ook. Ik ben mooi op tijd

want er komen eerst nog een paren andere treinen met andere bestemmingen, even voor half negen komt mijn trein, mijn plekje opgezocht en de trein vertrekt. Tegenover mij zit iemand die daar niet hoort te zitten en naast mij ook en er is nog een plekje vrij. Bij de volgende stopplaats Høje Taastrup komt er man in de coupe die waarschijnlijk eerst verkeerd was ingestapt want hij mompelde zoiets van nou ja ook dat nog, m.a.w. heb ik mijn plekje eindelijk gevonden zit er een ander op, beide mensen die op een illegale plaats zaten keken de man aan maar vroegen niets, uiteindelijk de man tegenover mij was de pineut, maar niet getreurd ga ik toch gewoon een plaatsje opschuiven zo kwam toch nog alles goed.
De bediening kwam langs je kent dat wel zo’n wagentje met alles erop koffie, wijn, koeken en ook bier.
De man die er net bijgekomen was had wel zin in een flesje bier ik een koffie en de illegalen (zo noem ik ze maar even voor het gemak) namen niets. Maar je moet in de trein dus geen bier nemen in Denemarken ben ik nu achter want dat is lauw.
De man zei dat zo het Deens maar omdat ik het niet precies begreep waar het over ging vertaalde die het nog even in het Duits. En dat was zoiets van het bier in de trein is altijd warm en de koffie is altijd koud, nou daar was ik het dus gedeeltelijk mee eens want mijn koffie was gloepende heet. Ik bedenk mij niet en geef hem een van mijn koude blikjes bier, oh maar is de bedoeling niet, wat wilt u daar voor hebben, ik zei drink nou maar op en zo komen we aan de praat. Waar of ik vandaan kom, waar ik heen ga.
Nou ik van Kopenhagen en ik ga naar Esbjerg. Maar dat bedoelde die dus niet. Nou oké, ik kom uit Holland ben met de fietsbus naar Hirtshals gegaan op 6 juli en ga nu weer naar Groningen want daar woon ik.
Oh, Groningen. daar ben ik ook eens geweest heel lang geleden, in Nieuwe Schans, oh daar zeg ik. Ja, zegt de man en in Groningen zelf ook bij een toren, ja zeg ik dat is de Martinitoren, ja zegt de man.
Mag ik U nog bedanken voor het blikje bier, is prima zeg ik, de trein stopt we zijn in

Nyborg en de man stapt uit, de illegale vrouw ook en ook haar plaats komt nu een andere man deze is legaal en pakt gelijk zijn laptop en gaat ijverig aan het werk. De illegale man tegenover mij zit af en toe wat te lachen om de mobiele telefoons die rinkelen of een ander geluid maken want we zitten wel in een stilte coupé waar het gebruik van mobiele telefoons niet is toegestaan.
De trein raast voort het is ondertussen donker geworden we zijn weer door de tunnel gekomen en we zijn Odense al weer voorbij, nog even en ik ben weer in Esbjerg.
Even alles bij elkaar pakken en de lege blikjes weggooien, m’n T-shirt met lange mouwen uit de rugtas van RTV-noord pakken, en hé verrek waar is mijn witte petje hij is niet in de rugzak ik zit er niet op en hij ligt ook niet op de grond.
HET IS WEG, en ik weet nu ook waar die is, hij is in Kopenhagen bij de Vietnamese pizzaboer.
Meer dan 20 jaar heb ik die pet gehad ik kon hoe gerafeld die er ook uitzag geen afstand van doen, en nu ligt die waarschijnlijk tussen de vieze pizza en lasagneresten in de vuilnisbak dat heeft die niet verdient.
Snik Snik, heb ik niet eens fatsoenlijk afscheid van hem kunnen nemen.
Arme pet en arme ik. Ik was best wel een beetje van slag en dat om zo’n petje maar ja we waren al zolang samen en hadden al zoveel beleefd.
Dan zijn we weer in Esbjerg en ga ik zonder wit petje naar het hotel.
Morgen moet ik een nieuw petje kopen.
Om even voor middernacht ben ik terug van een dagje Kopenhagen, het was een
mooie, warme dag met toch wel eentje met een snik op het eind.