vorige

Gödöllö, Gyongyos, Sástó
Afstand: 42.84 km

Om 6.00 uur werd ik wakker heb het restant chips opgegeten, koffie gedronken en yoghurt gehad. De tent afgebroken en om 7.00 uur zat ik op de fiets op weg naar Gyongyos (Màtrafüred). Na eerst verkeerd te hebben gereden (zal ik daar maar een traditie van maken) verliep de reis wel voorspoedig tot Gyongyos toe.
Toen begon het echt bloedheet te worden en vals plat. (dat heeft geduurd tot Sasto, daar is de camping.) Dat vals plat was dus ± 10 km lang.
Dat betekent op de fiets van de fiets.
Fietsen, lopen en uitrusten en drinken. Het stuk van Màtrafüred tot Sástó was wel het ergst, (5 km.) want daar zaten ook echt steile stukken tussen.
Gelukkig had ik in Gyongyos even wat gegeten en gedronken en ook even gevraagd of ik op de goede weg was. Maar goed na veel gehijg en gepuf en 5 uur later kwam ik dan toch bij de camping aan en wat voor een camping. Een heel verschil met de vorige op het eerste gezicht ten minste.
Het is geen supergrote camping maar wel heel mooi. Na mij ingeschreven te hebben mocht ik een plaatsje uitzoeken. Ik ben op een groot veld gaan staan, tegen een soort van reclamebord aan, waar ik een waslijn aangemaakt heb om m’n wasje aan op te hangen.
Oh, ja, de tent is kapot gegaan bij het opzetten en ik ben bang dat deze tent Nederland niet terugziet. Ik heb het geprobeerd te maken. Maar de lijm mag de eerste 10 à 12 uur niet aan fel zonlicht en warmte blootgesteld worden.
Later vanmiddag ben ik de camping en een gedeelte van het omliggende terrein overgelopen. Ik heb een uitkijktoren ontdekt waar mensen in of op waren. En ik heb mij voorgenomen om daar morgen maar eens een kijkje te nemen en eventueel naar boven te klimmen.
Vanavond heb ik eens flink wat voedsel naar binnen gestouwd.
Wat heb ik gehad?? Rijst stroganoff, gemengd met salade, ijs en koffie en dat voor nog geen 1000 forint. Daarna heb ik Yvonne gebeld om te zeggen dat alles oké is en ik ben nog een eind gaan wandelen.
Ook om te kijken waar ik vrijdag het beste langs kan gaan om in Eger te komen want ik blijf hier dus 2 nachten slapen.

*****

Dagje Sástó
Gefietst: 12.90 km

Vanmorgen om 5.00 uur werd ik wakker, ben even naar de wc geweest en ben toen weer gaan slapen om om 6.30 uur weer wakker te worden van m’n buren die aan het inpakken waren. (2 Hongaarse jongens op de fiets.)
Ik besloot om ook maar op te staan en wat te gaan eten enzo.
Verder heb ik de uitkijktoren vandaag beklommen.
’s Middags een eind bergop gefietst om toch dit keer de traditie van verkeerd rijden te doorbreken want ik ben bang dat mij dat in dit geval gaat opbreken dan.
Een ding weet ik in ieder geval zeker ik moet morgenvroeg lopen wil ik daar komen waar ik heen wil. Vandaag ben ik 5 km bergop gefietst in 45 min, morgen zal ik het grootste gedeelte moeten lopen. Ik heb ook nog een stukje gefietst met een stijgingspercentage van 10%, nou dat viel vies tegen.
Ik ben blij dat ik dat stukje niet hoef te doen morgen. Na ± 200m ben ik er maar mee opgehouden. Het was echt niet te doen.
Heb daar nog wat rondgekeken en ben weer teruggereden naar de camping in Sástó.
Heb lekker wat in de zon gezeten en wat gewandeld in het bos dat tegen de camping aan grenst.
Daarna weer gaan eten in het restaurant dat bij de camping hoort.
Dit keer heb ik karper gehad, het was heerlijk alleen jammer dat er zoveel graten in zitten, als nagerecht dit keer palacsinta met kwark en vanillesaus.
Bovendien is er vandaag eens niets stuk gegaan.