4 -1995
Sástó - Eger
Afstand: 60.91 km

Om 5.30 uur werd ik wakker maar omdat ik dat wel erg vroeg vond om de tent af te breken heb ik me maar weer omgedraaid en geprobeerd nog wat te slapen.
Om 6.15 uur werd ik weer wakker.
Toen ben ik maar opgestaan heb me gewassen een kop koffie gezet en tot de ontdekking gekomen dat ik niets te eten had. Nou pech dus, dan maar eerst de tent afbreken tassen inpakken en afrekenen want de kampwinkel gaat niet eerder open dan om 7.30 uur.
Nou alles liep gesmeerd en om 7.15 uur was ik klaar en zaten de tassen op de fiets en kon ik gaan afbreken en gaan eten.
M’n ontbijt van deze morgen 2 bekers yoghurt, 1 cacaobroodje (omdat dat gewone brood ’s morgens vroeg niet te kauwen is.)
Nou ja, toen was het zover ik moest 5 km. minimaal klimmen.
En eigenlijk zag ik er als een berg tegen op. Achteraf is het heel erg meegevallen. Ik was om ± 8.45 uur in Màtrahaza zonder ook maar 10 m. naast de fiets gelopen te hebben.
En wat er toen gebeurde dat was werkelijk te gek voor woorden. Even voorbij het centrum van het dorp (ik was gisteren niet voorbij het centrum geweest) was een vlak stuk van misschien zo’n 150 à 200 m en toen ging het naar beneden. Eerst heel langzaam en al sneller en sneller, zo ging het wel 8 km. door. Toen werd het wat vlakker. Dat ging zo door tot Recsk want toen kreeg ik te maken met heuvels van het Màtra-gebergte dat ging dan weer omhoog om dan na 1 km weer naar beneden te gaan. Bij Tamaszenmaria werd het weer ernst. En ging het echt heel langzaam omhoog wel 8 à 9 km. lang tot Verpelèt daar ging ik op een gegeven moment met een gang van 44.6 km. per uur van de berg af. Was ook de hoogst gemeten snelheid die dag.
Om 13.30 uur kwam ik in Eger op de camping aan. Nadat ik me daar heb ingeschreven en de tent had opgezet ben in haar het centrum van Eger gegaan om daar wat inkopen te doen zodat ik morgenvroeg niet met hetzelfde probleem kom te zitten als vandaag.
Heb op een terrasje gezeten en het Istvan Dobo burchtmuseum bezocht.
Later tegen de avond heb ik op hetzelfde terras zitten eten. Rundersteak met toebehoren en ijs met in rum gedrenkte vruchten en koffie na.
Op het plein voor het terras waar overigens nog meer terrasjes waren speelde een groepje zigeunermuziek. (Eigenlijk was het geen echte zigeunermuziek.)
Om 19.30 uur was ik weer op de camping en heb toen nog een poosje gezwommen in het zwembad die bij de camping hoort.
Morgenvroeg ga ik naar Ózd.

******

Eger - Ozd
Afstand: 52.56 km

Ik weet het wordt eentonig maar vanmorgen was het wel heel erg vroeg 4.30 uur. Dat komt doordat de buren van de camping een zootje kippen hebben met waarschijnlijk 2 hanen, zo ik lust die krengen wel rauw op nuchtere maag met een slap bakkie thee.
Die beesten waren daar volgens mij een wedstrijd aan het houden. Tot wel 6.00 uur aan toe hebben die beesten onafgebroken gekakeld.
Uiteindelijk ben ik maar opgestaan het was toen inderdaad  6.00 uur. Gewassen, aangekleed, koffie gemaakt en wat gegeten, de boel ingepakt betaald en weggegaan.
Het waait vanmorgen heel erg, dat blijft het de rest van de dag ook doen en ik heb het tegen de wind in. En dat tegen de wind in heb ik bijna 52 km lang gehad.
De campinghouder vroeg waar ik vandaag naartoe ging en ik vertelde dat ik naar Ózd ging. Ik heb gelijk maar even gevraagd of er veel bergen waren en of het ook hoog was. Nou hoog was het niet en verder viel het ook wel mee. Het was in ieder geval geen Matra werd mij verteld. Nou eenmaal op weg waren de bergen wel erg hoog en het waren er heel veel. Ik voelde me plotseling heel klein worden.
Heel langzaam verdwijnen de bergen en gaat het over in een groen heuvellandschap, van geelgroen tot echt donkergroen toe. Van vrij hoog tot iets minder hoog. Af en toe is er nog een bergje en moet ik nog een heuvel opfietsen  maar erg hard werken hoef ik niet vandaag. Ik was dan ook op tijd in Ózd.
Daar werd ik ontvangen op de camping door mensen in witte jassen. Als je dat ziet is het gewoon te idioot voor woorden. Al dat personeel wat hier rondloopt heeft witte jasschorten aan. Zowel de mannen als de vrouwen. En aangezien het heel heet is hebben ze er korte broeken of zwembroeken (badpakken) onder.
Het is echt geen kijk gelijk. Nou ja nadat ik was ingeschreven had uitgelegd hoe ik hier was gekomen en nadat mij was uitgelegd waar of ik mocht staan met m’n tentje en de tent had opgezet, ik ben trouwens dit keer geholpen door een Nederlandse man. Want omdat het zo hard waaide had die tent iedere keer de neiging om de lucht in te vliegen.
Ben ik nog even naar de stad gegaan er verder niet bij nadenken dat de winkels hier in Hongarije om 14.00 uur sluiten en dat het dan echt uitgestorven is. Maar oké niet getreurd even gauw wat boodschapjes doen en dan weer terug naar de camping.
Zodoende zit ik nu ’s middags om 15.00 uur al te schrijven. Straks ga ik nog even weer terug naar de stad om wat te eten.