7- 1995
Salgótarjan - Pásztó - Balassagyarmat
Afstand: 93.04 km

Vanmorgen werd ik om 6.30 uur voor de eerste keer wakker omdat in één van de tenten naast mij iemand verschrikkelijk lag te snurken. Na me uitgerekt te hebben een paar slokken melk te hebben gehad en 2 bekertjes met vruchtenyoghurt heb ik m’n boeltje maar ingepakt en ben maar weggegaan nadat ik had betaald. (400 forint)
Ik snap trouwens niet waar die kerel het heilige lef vandaan haalt om dat voor één nacht te vragen, dat heb ik in Òzd voor twee nachten betaald, dat was bovendien beter dan hier. Maar ja, leg dat maar eens uit aan zo’n viezerik.
Maar goed vandaag gaan we naar Pazto (ik heb geen idee hoever dat is.) Op de kaart lijkt het iets van 30 á 40 km. Even later zou blijken dat het maar iets van 15 km. ofzo was. Dus dat wordt geen Pazto vandaag want om 9.00 uur sta ik al in Pazto, nog wel niet op de camping, maar toch ik ben er niet ver meer vanaf. Ik besluit om dan toch maar door te rijden naar de volgende plaats waar volgens mij een camping is, en als alles klopt is dat zo’n kleine 40 km. verder, dus dat moet lukken.
En het lukt ook wel, alleen was het toch wel iets verder dan 40 km. namelijk iets van 78 km. zou later blijken maar dat komt omdat afstanden hemelsbreed gemeten worden en ik kom een stuk of wat bergen tegen.
Maar goed om een uur of 4 ’s middags kom ik dan toch aan in Balassagyarmat.
En net toen ik de tent wilde opzetten begon het te sputteren. Achter mij hoor ik in het Duits iemand iets vragen over het helpen bij het opzetten van de tent, en zonder er verder bij na te denken zeg ik in het Nederlands dan dat wel mag.
Antwoordt die man ach een Nederlandse en volgens mij richting Groningen. Ja, antwoord ik. Nou na zich voorgesteld te hebben, heeft hij me dus meegeholpen de tent opzetten.
Het was een Hongaar die al jaren in Friesland woont en hier op vakantie was en wat kennissen bezocht.
Toen de tent er stond verdween die en begon het te regenen dat het goot, ook onweer en bliksem was weer van de partij. Het duurde gelukkig niet erg lang deze keer.
Toen de regen opgehouden was ben ik maar eens op zoek gegaan naar een restaurant want ik had een berenhonger na die lange reis en zoveel eten had ik nou ook weer niet gehad die dag.
Na één keer de hoofdweg op en neer gereden te hebben, want zoveel stelt deze stad nou ook weer niet voor, zag ik iets wat me wel geschikt leek voor vanavond.
Nou ik heb me niet vergist, ± 2 cm dikke varkenshaasjes (3x) gevuld met champignons, daarbij patat, gemengde salade en als nagerecht palacinta gevuld met rozijnen en appel en daaroverheen vanillesaus. En dat alles voor de lieve som van 700 forint.
Terug op de camping kwam er een meisje naar me toe en vroeg of ik ook wist waar de beheerder van de camping was. Ik zei dat die waarschijnlijk in het zwembad zat en zich liet vollopen met wat dan ook en dat ze gerust hun tent ergens neer konden zetten. (Ik had die man ’s middags ook al uit het zwembad gehaald die direct naast de camping ligt.) Nadat ze de tent hadden opgezet kwam één van die meisjes weer en vroeg of ik misschien ook een kurkentrekker had. Nou die had ik wel, en zo kwam het dat ik die avond met 2 meisjes uit Nederland wijn heb zitten drinken. Ze waren met de auto via Duitsland, Oostenrijk en Slowakije in Hongarije beland en hadden hier zo’n dikke week al rondgereden.
Morgen zouden ze via Slowakije weer richting Nederland gaan.