9 - 1995
Uitstapje naar Boedapest

Vervelend is dat kun je eindelijk uitslapen word je 's morgens wakker omdat je zonodig nar de wc moet, dan ga je heen en kom je terug in je tent en den ben je natuurlijk klaarwakker.
Maar het vervelende in dit geval was dat het nog maar 6.00 uur was en dat m'n bus naar Boedapest (want daar ga ik vandaag dus heen) om 8.00 uur vertrekt. De bushalte is ongeveer een kwartiertje lopen vanaf de camping. Het is overigens een kleine schone camping vlakbij de Donau.
Nou toch maar even weer gaan liggen, maar om 6.30 uur weet ik niet meer hoe of ik liggen moet dus toch maar opgestaan en koffie gemaakt me, gewassen en aangekleed en gegeten. (dikke bak met yoghurt want dat gewone brood van hier dat krijg ik m'n keel niet door 's morgens, luxe broodjes wel maar er zijn hier mieren en die eten die broodjes op waar je bij staat.)
Maar goed uiteindelijk wordt het dan vanzelf tijd om naar de bus te gaan.
En om pakweg 8.30 uur sta ik dan middenin Boedapest.
Even kijken waar of de bushalte is waar ik vanavond in moet stappen en dan kunnen we op stap. In Boedapest ben ik naar de markthallen geweest en verder wat rondgedoold en de stad wat onder de grond bekeken want boven de grond liep de temperatuur tegen de  40°C. Wel erg warm hoor!
Nou verder eigenlijk weinig beleefd in Boedapest.
Alleen in de Pizza Hut, daar gebeurde het volgende: Ik kom daar, krijg een plaats aangewezen en een menukaart in de handen gedrukt. Nou ik wat uitzoeken en maar wachten dat die serveerster weer terugkwam om de bestelling op te nemen. (Macaroni bolognese, met salade en een groot glas Fanta) en ja hoor na ± 10 min. komt zij bij mij. Ik geef de bestelling op en wacht eerst 5 min. op m'n glas drinken en m'n bakje voer de salade, (het was er echt niet druk hoor, mochten jullie dat nu gaan denken) daarna nog eens 15 min. op m'n macaroni. Heb ik eindelijk die fel begeerde macaroni en neem ik een hap is die koud,echt waar. Nou ik die serveerster weer geroepen, komt er gelijk een één of ander figuur (zeker een hoofd ofzo) aan en geeft die meid daar op d'r duvel (tenminste daar leek het op) en dat meisje kon er uiteindelijk niets aan doen. (Of misschien toch wel??)
Nou m’n bord werd dus weggekomen en na. Ongeveer 10 min. had ik het weer terug maar nu gloeiend heet. Nadat ik deze hap naar binnen had gewerkt, betaald had (zelfs om te betalen heb ik een moeten wachten, maar zo weglopen durfde ik ook niet want dat opperhoofd stond er nog steeds de boel in de gaten te houden.) kon ik dus weggaan naar de bushalte want inmiddels is het wel 18.30 uur en de bus ging om 19.00 uur en ik zit ondertussen wel in een heel andere hoek van Boedapest
maar met de metro ben je er werkelijk zo. Ik ben op tijd bij de bus, alleen verkeerde bus volgens de chauffeur, mijn bus vertrekt vanaf het busstation en komt hier niet langs. Het busstation is aan de overkant van de weg en dit is de enige weg naar Dunakeszi, (ra,ra) maar goed ik dus naar de overkant naar het busstation en vragen welke bus ik hebben moet. Nou die bus hij staat daar en vertrekt zo.
Nou dat was nog eens geluk hebben want dat was volgens die mijnheer ook de laatste bus daar die kent op.
Ik stap in de bus betaal m'n kaartje en de bus gaat weg. En waar gaat die bus overheen?.... juist over de weg waar ik net ben weggestuurd omdat de bus daar niet langs zou komen. (Hij bedoelde zeker, de bus mag hier niet stoppen) Maar ik zit in de bus naar Dunakeszi tenminste tot nog toe want in Dunakeszi slaat die bus ineens een andere weg in. Ik denk nog van noch hij slaat straks nog een keer weer af en dan zitten we dus weer waar we wezen moeten. Mooi niet dus.
In Fót dat is een dorp dat direct na Dunakeszi komt heb ik maar eens gevraagd of de bus nog weer naar Dunakeszi ging. Nee mevrouw daar zijn we net doorheen gekomen en ik ga daar niet weer naar toe, maar hij zei dat ik maar weer moest gaan zitten. (en dit alles in halfgebakken Duits, zowel van mij als van de chauffeur.) Even later stopt de bus bij een halte met de mededeling van de chauffeur naar mij dat aan de overkant van de weg de bus naar Dunakeszi zo kwam. Er stonden nog meer mensen bij de halte dus de bus zou zo wel komen. Na de bus kwam, ik kocht opnieuw een kaartje naar Dunakeszi (nog gevraagd of de bus naar Dunakeszi ging. Ja hoor ik kom erdoor mevrouw.) Nou dat erdoor komen moeten jullie dus letterlijk nemen. Na 20 min. stond ik dus aan de grens van Boedapest en Dunakeszi en kon ik
± 6 km lopen naar de camping. Om 21.30 uur was ik dus thuis na een dagje Boedapest.
Morgen ga ik m'n tentje opzetten in Boedapest, daar blijf ik dan t/m dinsdag.
Ik heb dus niet gefietst vandaag.
Dit alles schrijf ik nu in de kantine die bij de camping is, onder het genot van een groot glas bier want daar had ik zin in toen ik aankwam op de camping na het avontuur met de bus.
Ik snap het nog steeds niet helemaal.