10 - 2013
Dag 13
Dagje Passau

Vanmorgen heel vroeg wakker, eerlijk gezegd zeer slecht geslapen.
Had alles te maken met wat er gisteren in de namiddag is gebeurd, namelijk het verhaaltje prothese.
Het zit me niet lekker, wat moet ik doen. Eigenlijk ben ik nieuwsgierig hoelang zo’n secondelijm het uithoud  en of het zelfs wel goed is wat ik gedaan heb.
Ik besluit maar eens mijn  licht op te steken bij de eigenaresse van het hotel, door haar te vragen of zij misschien een Zahntechniker weet, en zo ja of ze mij dat adres wel even wil geven. Nou een Zahntechniker die vlieger gaat niet op, wel een tandarts.
Nou maar even niet bedenk ik.
Weet je wat ik bel mijn eigen tandarts wel. Zal wel een paar centen kosten, maar dat moeten we er maar even voor over hebben.
Mijn tandarts is dus met vakantie, maar het GTL waar mijn tandarts zaken mee doet op gebied van protheses is er wel.
Dan daar maar heen bellen.
Het is even na achten in de morgen en ik bel naar Nederland om te vragen wat ik met mijn kapotte prothese moet.
Wie had dat ooit gedacht.
De telefoon in Nederland wordt gelukkig snel opgenomen en ik vertel de meneer aan de andere kant van de lijn mijn probleem. Het antwoordt is kort maar krachtig, dat wat U heeft gedaan is goed. Vaak houd de secondelijm het wel voor hele lange tijd. Soms gaat het een dag goed, soms een week, maar soms ook wel een half jaar. Nou zolang hoeft niet, twee weken is eerst wel genoeg.
Veel succes hoor ik de man aan de andere kant van de lijn nog zeggen en ik zeg tot over twee weken, dan hoort U weer van mij.
Ik ga ontbijten en probeer vanaf nu mijn onderprothese zo min mogelijk te belasten want dat was ook een voorwaarden  om er zolang mogelijk van te profiteren.
Ik ga ontbijten en voorzichtig doen.
Na het ontbijt ga ik naar Passau van de dag genieten, leuke dingen doen en foto’s maken, veel foto’s is de bedoeling.
In Passau komen er drie rivieren tezamen, namelijk de Inn, de Ilz en de Donau
Passau is een prachtige stad met veel leuke oude huisjes en vooral niet te vergeten uithangborden aan winkels, restaurantjes en andere zaken.
Maar in juni is er door veel regen een flinke overstroming geweest in Passau en vele andere steden aan de Donau.
Wanneer je nu door de vooral lager gelegen Alt-stad loopt zie en ruik je nog de overstroming.
Het ruikt er muf en soms stinkt het er gewoon naar riool.
Overal zijn mensen nog hard aan het werk om het weer klaar voor gebruik te maken.
’s Middags ook nog een rondvaart over de Donau gemaakt. Zie je de stad eens van een andere kant
Alles bij elkaar wordt het een leuke dag, veel foto’s gemaakt.
Ergens in de namiddag vertrek ik weer naar het hotel, drink er wat en eet er wat en schrijf dus ook in het vakantiedagboek
Vanavond weer Harderfilet gegeten, ditmaal met gebakken aardappeltjes en gemengde sla.
Morgen gaat de reis naar Wesenufer

******

Dag 14
Passau – Wesenufer
Afstand: 33,96 km

Oh, schrik ik heb iets echt verkeerd gedaan dit keer ergens in de planning.
Ik hoef maar 35 km te fietsen vandaag en morgen een hele hoop.
Hoe heeft dit kunnen gebeuren.
Er moet echt een reden voor zijn, anders was dit niet gebeurd.
Voorlopig schiet mij zo even geen goede reden te binnen.
Dan maar eerst douchen, aankleden, eten, tassen inpakken betalen en wegwezen.
Ik doe het echt allemaal op mijn dooie gemak, maar het lukt me niet om ergens tegen tien uur weg te gaan.
Het is kwart over negen dat ik vertrek.

Dan maar vaak stoppen onderweg en foto’s maken.
Bij Haus am Strom ga ik eens uitgebreid de boel bekijken.
Er is juist een groep schoolkinderen gearriveerd en die gaan door middel van  een kaarsje en wat water in een bootje, het bootje te laten varen.
Heel leuk.
Maar dit alles voorkomt niet dat ik om goed 12 uur ’s middags in Wesenufer aan kom.
Tja, hier ben je snel uitgekeken is mijn eerste conclusie, de tweede trouwens ook.
Helemaal niks hier, de plaatselijke supermarkt is van ’s morgens 10 tot 12 open. Verder is er geen winkel te bekennen.
Wel verschillende Pensions ook een pension met eetgelegenheid, die gaat om drie uur vanmiddag open.
Het gastenverblijf waar ik moet zijn is ook zo gevonden, hoe zou je het ook kunnen missen.
Het dorp is waarschijnlijk zo groot of klein als laten we zeggen Engelbert bij Groningen.
Kan niet zo gauw iets anders bedenken.
Het is dat er een flinke berg in het midden van het dorp is maar anders, ja wat anders….?

Ik durf eigenlijk niet zo goed nu al naar het slaapadres te gaan.
Laat ik maar even een eindje rondfietsen en kijken waar of ik morgen langs moet voor mijn monsterrit van pakweg 90 km.
Mijn hemel ik moet er even niet aan denken.
Het vervolg van de reis morgen is ook zo gevonden en waar ik vanavond ga eten heb ik ook al even bekeken.
Later zou de gastheer van vandaag zeggen dat hij niet precies wist of die wel open was maar het seminar was in ieder geval wel open tot zes uur. En wanneer er niets open was dan wilde die mij ook wel naar het volgende dorp heen en weer rijden.
Ik zeg dat ik dat ik daar over zou nadenken maar dat ik er waarschijnlijk geen gebruik van zal maken.
Morgen gaat de reis dus naar Mauthausen.