2019 - 5

Kautenbach – Ettelbruck
Afstand: 43,6 km

Het ontbijt in Kautenbach is net zo goed als het diner.
De sfeer zit er al gelijk goed in want eigenlijk is het hotel voor motorrijders en gisteren ongeveer gelijk met mij kwamen er vijf van die stoere motorrijders aan, het was een oorverdovend lawaai 5 van die motoren, later zouden er nog twee bijkomen maar die hadden het beter bekeken, auto met aanhanger en daar bovenop twee motoren. Alles kwam wel uit Nederland. De groep van 5 kwam uit de omgeving van Utrecht en de beide andere kwamen uit Wolvega (Friesland) Alle motorrijders kwamen regelmatig in het hotel.
Na het ontbijt de tassen op de fiets gepakt en vertrokken.
Veel mensen die richting Ettelbruck gaan doen het eerste stuk met de trein maar nadat ik gisteravond even gekeken had in wat voor trein ik zou komen  had ik ineens geen zin meer om met de trein te gaan.
Dan maar die steile berg op lopen, altijd nog beter dan tig keer de fiets ontdoen van alle tassen en accu. Die Duitse en Luxemburgse treinen hebben allemaal van die smalle deuropeningen ook voor de fietsen, dus…..,
Nu kun je op twee manieren naar Ettelbruck komen allebei is eerst bergop. Alleen de trip via Bourscheid is net even heftiger dan via Dahl. Die via Bourscheid gaat bijna steil omhoog en dus sowieso niet voor mij bedoeld. Die via Dahl is langer maar gaat alleen in het begin een beetje steil maar best te fietsen (ook met de E-Bike) want vaak wanneer het flink omhoog gaat lukt dat ook niet met een E-Bike. (de motor trekt dat niet)
Tegen 10.00 uur vertrek ik, op naar de eerste berg , die dichtbij het hotel is. Alles gaat prima na dik 15 minuten stevig klimwerk en bovenop het eerste vlakke stuk even pauze. Daarna een stukje naar beneden en dan weer flink omhoog, door de bossen maar bijna altijd op gewone wegen die al slingerend door het bos gaan, dan weer eens een weiland met koeien of paarden. Akkers vol met graan, mais en aardappelen of bieten.
Zo gaat het maar door, af en toe even stoppen om een fotootje te maken of om wat te drinken.
Om goed 13.30 uur ben ik in Ettelbruck. Doet zich het volgende probleem voor, half Ettelbruck is een grote bouwput. De navigatie slaat compleet op hol. Daar waar ik heen moet ligt in het centrum van Ettelbruck maar wel vlakbij de rivier Alzette. De navigatie leidt mij iedere keer om de rivier dan over een brug en dan weet die het eigenlijk niet meer. Na 2 rondjes van elk zo’n 2 kilometer door de drukke binnenstad heen toch maar even aan iemand gevraagd waar of Place de la Resistance is. Nu wordt het al snel duidelijk, het ligt echt middenin het centrum compleet ingepakt door bouwputten en steigers.
Nadat ik ingecheckt heb en mijn fiets op een veilige plaats staat tussen allemaal andere fietsen ga ik eerst maar eens even uitrusten en een paar whatsappjes versturen, en een paar bakjes koffie drinken uit de Krups Dolce Gusto.
Tegen 17.00 uur begint de buik te knorren en de honger te komen en wordt het tijd om iets te eten te scoren. Na lang zoeken word het vandaag een Chinese maaltijd.
Na de maaltijd nog even iets te drinken scoren voor vanavond en dan gaat het naar het hotel.
Nog even dit, ik was vanmiddag net ingecheckt begint het me daar toch een potje te regenen, niet mooi meer. En inderdaad tegen 17.00 uur hield het harde regenen op maar bleef het af en toe nog wat sputteren.
Vanavond naar Tatort gekeken.
Morgen een dagje Ettelbruck.

******

Dagje Ettelbruck

Wat kun je, je soms verkijken op iets. Zo moet ik echt gedacht hebben dat het hartstikke leuk zou zijn in Ettelbruck. Nou ik zal iedereen vertellen ik heb mij nog nooit zo verveelt als vandaag. Soms dan vind je halverwege de dag nog wel iets wat leuk is om te doen of te bezichtigen.
Maar dit keer niets van dit alles. Wanneer ik mij er aan overgegeven had was ik om vier uur ladderzat geweest en had mij volgevreten aan ijs en koek of wat dan ook.
Nu ben ik om 16.00 uur voorzichtig begonnen met 1 pilsje en een half uur later nog eens 1. Toen kreeg ik echter honger en wilde wat eten, dat was tegen 17.00 uur. Maar hier gaat bijna alles dicht ’s middags en niet eerder weer open dan rond de klok van 18.00 uur, behalve de cafés  en andere zaken waar ze van alles verkopen behalve een goede maaltijd.
Maar goed, na dus vanmorgen te zijn begonnen om de juiste weg te vinden voor morgen en een goede kaart te kopen van het Groothertogendom Luxemburg de stad bekeken en nog een keer de stad bekeken en nog een keer bekeken. Toen was het genoeg. Bij de backerei op het terras en flesje rivella gedronken en een croque monsieur gegeten.
Toen even naar het hotel geweest en weer de stad rondgelopen.
Mijn hemel wat heb ik wat afgelopen. Foto’s gemaakt van de onzinnigste dingen en tenslotte om 18.00 uur gegeten bij de Chinees. Ditmaal Pekingeend met ananas.
Toen maar weer naar het hotel gegaan met de bedoeling om gelijk maar even de administratie te doen en in het dagboek schrijven. Maar om 19.50 uur schrok ik ergens wakker van. Ik heb dus geslapen.
Toen maar even naar het nieuws gekeken en nu is er een film op de ARD1.
Het is nu 20.30 uur zaterdagavond en de straat waar het hotel staat is uitgestorven
Morgen gaat het naar Luxemburg-stad.