24 - 2013

Dag 28
Estergom - Vác
Afstand: 44,95 km

Vanochtend na het ontbijt tassen ingepakt , betaald  en afscheid genomen van een ietwat eigenaardige man.  Ik weet niet hoe ik moet uitleggen.
De kamer was hartstikke toppie, maar het ontbijt, in tegenstelling tot gisteren helemaal niks. Droog brood, harde bolletjes, ei dat een beetje te lang had gekookt. Allemaal kleine dingetjes, maar dat wordt wel één groot ding. O zo, jammer.
Verder was het wel oké.
Nu weer over tot de orde van de dag.
Vandaag gaat de reis naar Vác. Dat is maar een klein eindje, en met een heel klein beetje geluk ben ik er rond een uur of één,
Kan dus veel foto’s maken onderweg, hoef mij niet te haasten (deed ik toch al niet) en ik kan wanneer alles een beetje meezit vanmiddag en vanavond een groot stuk schrijven in het dagboek.
De wegen hier zijn bijtijden net veredelde karrensporen. Je moet vooral niet denken, ik moet gauw ergens heen want dan kom je bedrogen uit.
Grote gaten soms zomaar midden op de weg.
Levensgevaarlijk .
Dus goed opletten.

Bij Szob gaat er een veerboot over de Donau, dit voor die mensen die niet willen klimmen en toch hele mooie dingen willen zien.
Want, oh, mensen wat is dit toch allemaal mooi, zoveel mooie dingen heb ik van mijn  leven nog niet bij elkaar gezien.
Prachtig.
De weg wordt voor de verandering weer eens duidelijk aangegeven met bordjes. Was de afgelopen dag ook niet erg best.
Zo wil het dan ook gebeuren dat ik al om even na enen in Vác ben.
Nou, eerlijk gezegd, ik had mij er meer van voorgesteld. Maar je kunt ook niet altijd de hoofdprijs winnen.
Eerst maar eens kijken hoe laat ik bij het pension welkom ben. Ik heb nog even. Want ik ben pas na twee uur welkom.
Dan even een beetje door het stadje dwalen en kijken waar of ik iets eten kan kopen.
Tegen twee uur ga ik weer richting appartement. Bel aan en een mevrouw van ergens in de vijftig schat ik doet open. Ik zeg wie ik ben. Kom binnen is het antwoord. Aardige vrouw, spreekt net zoveel Duits als ik Hongaars spreek.
Geweldig.
Na de rondleiding en veel Babylonische spraakverwarring laat ze mij alleen op mijn kamer achter. Ik Haal de tassen op, zet ze op mijn kamer en ga voor de fotosessie naar het centrum en de straatjes die daar op uitkomen.
Even een terrasje meepikken en wat kleine boodschapjes doen voor vanavond wanneer ik ga schrijven.
Nou dat moet dan helemaal goed komen dacht ik zo.
Tegen vijf uur ben ik eerst wel uitgekeken en heb  ik de boodschappen gedaan. Eerst maar even naar mijn kamer brengen.
Even de administratie bijwerken en dan maar even eten.
Er zijn hier verschillende restaurantjes, maar volgens mij is er maar één restaurant hier in de stad, en dat is dat grote ding op de markt, heb ik vanmiddag ook al even gezeten.
Vanavond wordt er dus spaghetti Bolognese gegeten met een Griekse salade. Daarna bij een ijsco boer  een ijsje met kersen.
En ik kan er weer een paar uur tegen. Ik ben eigenlijk al een paar weken op zoek naar een weegschaal. Ik eet en drink mij ongans en volgens mij val ik af alleen maar af.
Na het eten en het ijsje, terug naar mijn kamer om in het dagboek te schrijven.
Morgen gaat de reis naar Szentendre.